CADANGAN PENAMBAHBAIKAN PENCAPAIAN ATLET DI SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN TAMAN JASMIN 2
UNTUK PERHATIAN:
MEJAR MOHD JASMY BIN ABD RAHMAN
NAMA AHLI KUMPULAN:
AHMAD AFNAN BIN RAMLI (A153479)
MUHAMMAD FIRDAUS BIN MUHARAM (A156022)
AMIR FARID BIN KHALILI (A156754)
MOHAMAD AFIFI BIN ABD AZIZ (A153434)
MUHAMMAD ALIMI BIN ABU BAKAR (A154529)
NOOR IKQMAL RIEEZAL BIN ZANIL (A156756)
MOHAMAD FAIZ BIN WALGIF (A155866)
AHMAD SYAZANI BIN ASMURAN (A155753)
MUHAMAD SHAFIQ FAUZAN BIN AZIZ (A156025)
ISI KANDUNGAN
Bil
|
Perkara
|
Muka Surat
|
1
|
Isi Kandungan
|
2
|
2
|
Pendahuluan
|
3-4
|
3
|
Penyataan Masalah
|
5
|
4
|
Tujuan Kajian
|
6
|
5
|
Objektif Kajian
|
6
|
6
|
Persoalan Kajian
|
6
|
7
|
Kaedah Kajian
|
7-8
|
8
|
Dapatan Kajian
|
9-40
|
9
|
Perbincangan
|
41-42
|
10
|
Cadangan Kajian
|
43-44
|
11
|
Kesimpulan
|
45-46
|
12
|
Rujukan
|
47
|
13
|
Lampiran
|
48-51
|
1.0 PENDAHULUAN
Sekolah yang kumpulan kami jalankan kajian adalah SMK Taman Jasmin 2,Kajang Prima Selangor Darul Ehsan. Pembinaan sekolah ini bermula pada bulan Mac 2001 dan siap sepenuhnya pada penghujung tahun 2002. Sekolah ini terdiri daripada 8 blok bangunan dan kawasan lapangan seluas 8 ekar. Kos pembinaannya berjumlah RM19,774,182.36. Majlis penyerahan bangunan sekolah secara rasminya telah diadakan pada 17 Disember 2002 (umur 14). Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2 mula beroperasi pada 1 Januari 2003 (umur 14).
Pada awal penubuhannya sekolah ini hanya mempunyai 26 orang guru dan 343 orang pelajar serta 6 orang staf sokongan. Setiap tahun berlaku pertambahan guru dan pelajar. Pada kali ini kumpulan kami telah diberi tajuk Penambahbaikan Pencapaian Atlit Sekolah sebagai focus projek kajian kursus GGGE2153 iaitu Teknologi Pendidikan. Prestasi sukan di kalangan pelajar sekolah menjadi antara keutamaan selepas prestasi akademik, untuk melahirkan keseimbangan antara kurikulum dan kokurikulum, Jadi, terdapat beberapa perkara penting yang menjadi factor penambahbaikan pencapaian atlit di sekolah.
Kelengkapan sukan memainkan peranan penting dalam mencapai kecemerlangan dalam arena sukan. Ia bukan sahaja membantu dalam menghasilkan ahli sukan bertaraf antarabangsa, tetapi juga menggalakkan golongan belia negara diperingkat pembangunan seperti sekolah untuk mengambil bahagian dalam aktiviti sukan untuk mewujudkan budaya sukan. Sebenarnya kecemerlangan sukan meliputi pelbagai aspek seperti peruntukan kewangan, hala tuju program kecemerlangan sekolah, aktiviti perkembangan kokurikulum, proses pengajaran dan pembelajaran, penggunaan kemudahan latihan, aktiviti perkembangan atlit, penilaian,dan lain-lain aktiviti berkaitan.
Seterusnya, dalam hal ini lazimnya pihak pengetua terutamnya guru-guru unit sukan sekolah adalah bertanggungjawab memantau semua aktiviti berkaitandengan program latihan, pengurusan diri atlit, penggunaan makanan tambahan, peralatan sukan, kewangan dan pembelian barangan serta juga visi sekolah yang hendak dicapai.Setiap pelajar mempunyai perbezaan di antara satu sama lain walaupun mereka berada dalam tahap pembelajaran yang sama. Perbezaan individu ini merangkumi dari aspek pemikiran, tindak balas, minat, kecenderungan, pencapaian dan pemahaman. Justeru pelajar-pelajar ini mempunyai gaya yang tersendiri untuk menerima dan bertindak balas dengan persekitaran.
Para pelajar juga berbeza dari sudut menggunakan rangsangan dalaman, proses pembelajaran dan pendekatan yang diambil oleh setiap pelajar adalah berdasarkan tanggapan subjektif mereka terhadap kehendak pengajaratau konteks pembelajarannya. Hal ini disebabkan olehbe berapa factor seperti, sikap, motivasi, kekangan masa dan system pengurusan diri pelajar. Olehitu, kajian ini dilakukan untuk mengenalpasti system latihan dikalangan atlet di sekolah. Kajian ini dilakukan supaya jurulatih dapat mencari alternative untuk memperbaiki prestasi sedia ada kepada yang lebih efisien dan efektif kepada pelajar sendiri untuk melakukan penambahbaikan dalam pencapaian masing-masing dari segi individ umahupun secara berkumpulan.
2.0 PENYATAAN MASALAH
Pendidikan alaf baru penuh dengan cabaran.Begitu juga dengan pendidikanjasmani Hal ini menjadi cabaran besar kepada bakal guru sukan yang bakal mengajar.
Bagi memastikan tahap prestasi atlet disekolah di tahap yang memberansangkan.Pihak sekolah perlu memperkukuhkan lagi system pendidikan yang sedia ada terutama dalam pendidikan sukan.Hal ini dapat membantu meningkatkan prestasi atlet.
Disamping itu juga, kelengkapan peralatan sukan yang kurang baik juga menjadi salah satu masalah besar di sekolah. Hal ini perlu diatasi sebaik mungkin oleh pihak sekolah bagi menjaga altet sekolah yang sedia ada dan bakal-bakal atlet yang akan datang.
Oleh sebab itu, pihak sekolah perlu menyusun dan melaksanakan langkah-langkah penambahbaikan pada system pendidikan bagi memastikan pencapaian atlet di sekolah memberansangkan.Sebagai contoh, sekolah mempunyai guru sukan yang mempunyai latar belakang sukan yang diiktiraf. Hal ini dapat melahirkan atlet yang baik di masa akan datang.
3.0 TUJUAN KAJIAN
Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau tentang cadangan yang boleh dilakukan untuk menambahbaik pencapaian atlet di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2. Secara khususnya, kajian ini mengkaji semua kontruks-konstruk berikut iaitu tahap prestasi semasa atlet dan masalah – masalah yang dihadapi oleh atlet. Kajian ini turut mengkaji langkah yang sesuai dilakukan untuk menambahbaik pencapaian atlet di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2
4.0 OBJEKTIF KAJIAN
- Mengenalpasti Tahap Prestasi Semasa Atlet Di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2.
- Mengenalpasti Masalah-Masalah Yang Dihadapi Oleh Atlet Di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2.
- Mengkaji Langkah Yang Sesuai Yang Boleh Dilakukan Untuk Menambahbaik Pencapaian Atlet di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2.
5.0 PERSOALAN KAJIAN
- Apakah Tahap Prestasi Semasa Atlet Di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2.?
- Apakah Masalah-Masalah Yang Dihadapi Oleh Atlet Di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2 ?.
- Apakah Langkah Yang Sesuai Yang Boleh Dilakukan Untuk Menambahbaik Pencapaian Atlet di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2 ?.
6.0 METODOLOGI KAJIAN
Bahagian ini akan membincangkan berkaitan reka bentuk kajian, sample kajian, instrumen kajian, cara pengumpulan data dan cara analisis data.
- Reka Bentuk Kajian.
Kajian ini berbentuk kajian soal selidik. Kajian ini menggunakan kajian kuatitatif
6.1 Sample Kajian
Pemilihan sample bagi kajian ini dipilih secara tetap iaitu terdiri daripada 30 orang pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2. Bilangan sample bersesuaian dengan kajian kuatitatif yang memerlukan bilangan sample sekurang-kurangnya 30 orang.
6.2 Instrumen Kajian
Kajian ini menggunakan instrumen borang soal selidik.
6.2.1 Pemerhatian
Pengkaji menyediakan borang selidik untuk menganalisa cadangan penambahbaikan pencapaian atlet di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2
6.3 Cara pengumpulan data
Data dan maklumat kajian ini dikumpul menggunakan pelbagai cara seperti dokumentasi, keperpustakaan dan borang soal selidik.
6.3.1 Dokumentasi
Kajian ini dimulakan dengan kajian terhadap bahan-bahan bertulis yang sudah diterbitkan seperti jurnal, buku, tesis, akhbar, majalah dan sumber daripada internet bagi mendapatkan maklumat yang berkaitan.
6.3.2 Keperpustakaan
Kajian ini menggunakan kaedah perpustakaan untuk mendapatkan maklumat dan data. Pengkaji mendapatkan bahan rujukan daripada:
- Perpustakaan Tun Seri Lanang
- Perpustakaan Fakulti Pendidikan
6.3.3 Soal selidik
Kaedah borang soal selidik berstruktur juga digunakan untuk melihat cadangan penambahbaikan pencapaian atlet di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2
6.4 Cara Analisis Data
Pada peringkat akhir kajian ini , telah dijalankan analisis secara deskriptif untuk menganalisis data daripada soal selidik untuk menghasilkan laporan kajian. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan skala likert. Penggunaan skala likert digunakan seperti berikut:
Tahap
|
Skala
|
Sangat Tidak Setuju
|
1
|
Tidak Setuju
|
2
|
Neutral
|
3
|
Setuju
|
4
|
Sangat Setuju
|
5
|
7.0 DAPATAN KAJIAN
7.0 Pengenalan
Perbincangan hasil dapatan kajian dikategorikan kepada dua bahagian analisis statistik deskriptif dan analisis statistik informasi. Analisis statistik deskriptif merangkumi jadual dan graf untuk menjelaskan profil responden dan mengenalpasti cadangan penambahbaikan pencapaian atlet di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2. Manakala analisis statistik informasi pula pengkaji akan menjalankan analisis menggunakan ujian soal jawab untuk menjawab soalan-soalan yang akan dikemukakan.
7.1 Profil Responden
Kajian ini melibatkan seramai 30 orang responden dari tingkatan 3, tingkatan 4 dan tingkatan 5 di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2, Kajang. Responden kajian ini berumur di antara 15 tahun hingga 17 tahun.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jadual diatas menunjukkan 30 responden yang terlibat, seramai 20 orang (66.67%) pelajar lelaki manakala seramai 10 orang (33.33%) respondan adalah pelajar perempuan. Majoriti respondan berumur diantara 16 – 18 tahun iaitu seramai 21 orang (70%) berbanding 9 orang (30%) respondan dalam kategori 13 – 15 tahun adalah terdiri daripada pelajar sekolah menengah.
Respondan terdiri daripada atlet sekolah dalam sukan bola sepak seramai 16 orang (53.33%) manakala atlet dalam sukan olahraga seramai 9 (30%) dan atlet dalam sukan softball 5 orang (16.67%)
7.2 Tahap prestasi semasa atlet Sekolah Kebangsaan Taman Jasmin 2
Dapatan kajian yang ini membincangkan tahap prestasi semasa atlet bagi menjawab persoalan kajian yang dikemukakan. Tahap penilaian oleh respondan diukur dengan menggunakan skala likert. Konstruk ini menggunakan sepuluh item bagi mengenalpasti tahap prestasi semasa atlet di sekolah. Dapatan dari analisis deskriptif untuk skor jumlah dan peratus yang ditunjukkan dalam jadual dibawah.
Persoalan kajian : Apakah tahap prestasi semasa atlet ?
- Saya kerap melakukan aktiviti riadah pada masa lapang?
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
1
|
3.33
|
Tidak setuju
|
0
|
0.00
|
Neutral
|
7
|
23.33
|
Setuju
|
15
|
50.00
|
Sangat setuju
|
7
|
23.33
|
Jadual diatas , seramai 15 respondan bersamaan dengan 50% setuju bahawa mereka kerap melakukan aktiviti riadah pada masa lapang. Manakala 7 orang sangat setuju bersamaan 23.33%. Majoriti respondan setuju bahawa mereka kerap melakukan aktiviti riadah pada musim lapang iaitu seramai 30 orang respondan atau sejumlahnya ialah 100%.
- Saya menjaga pemakanan bagi mengekalkan prestasi
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
0
|
0.00
|
Tidak setuju
|
2
|
6.67
|
Neutral
|
8
|
26.67
|
Setuju
|
16
|
53.33
|
Sangat setuju
|
4
|
13.33
|
Jadual diatas , seramai 16 respondan bersamaan dengan 53% setuju bahawa mereka menjaga pemakanan bagi mengekalkan prestasi. Manakala 8 orang tidak pasti bersamaan 27% dan 4 orang sangat setuju bersamaan 13.33%. Majoriti respondan setuju bahawa mereka menjaga pemakanan bagi mengekalkan prestasi.
- Saya merupakan seorang pelajar yang mempunyai prestasi yang terbaik
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
0
|
0.00
|
Tidak setuju
|
2
|
6.67
|
Neutral
|
8
|
26.67
|
Setuju
|
14
|
46.67
|
Sangat setuju
|
6
|
20.00
|
Jadual diatas , seramai 14 respondan bersamaan dengan 46.67% setuju bahawa mereka merupakan pelajar yang mempunyai prestasi yang terbaik. Manakala 8 orang tidak pasti bersamaan 27% dan 6 orang sangat setuju bersamaan 20%. Majoriti respondan setuju bahawa mereka merupakan pelajar yang mempunyai prestasi yang terbaik.
- Saya menyertai lebih daripada satu sukan
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
2
|
6.67
|
Tidak setuju
|
3
|
10.00
|
Neutral
|
7
|
23.33
|
Setuju
|
5
|
16.67
|
Sangat setuju
|
13
|
43.33
|
Jadual diatas , seramai 13 respondan bersamaan dengan 43.33% sangat setuju bahawa mereka menyertai lebih daripada satu sukan. Manakala 7 orang tidak pasti bersamaan 23.33% dan 5 orang setuju bersamaan 16.67%. Majoriti respondan sangat setuju bahawa mereka menyertai lebih daripada satu sukan.
- Saya mahir dalam sukan yang diceburi.
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
0
|
0.00
|
Tidak setuju
|
2
|
6.67
|
Neutral
|
8
|
26.67
|
Setuju
|
9
|
30.00
|
Sangat setuju
|
11
|
36.67
|
Jadual diatas , seramai 11 respondan bersamaan dengan 36.67% sangat setuju bahawa mereka mahir dalam sukan yang mereka ceburi. Manakala 8 orang tidak pasti bersamaan 26.67% dan 9 orang setuju bersamaan 30.00%. Majoriti respondan sangat setuju bahawa mereka mahir dalam sukan yang diceburi.
- Saya mempunyai Body Mass Index (BMI) yang ideal
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
0
|
0.00
|
Tidak setuju
|
4
|
13.33
|
Neutral
|
8
|
26.67
|
Setuju
|
14
|
46.67
|
Sangat setuju
|
4
|
13.33
|
Jadual diatas , seramai 14 respondan bersamaan dengan 46.67% setuju bahawa mereka mempunyai BMI yang ideal. Manakala 8 orang tidak pasti bersamaan 26.67% dan 4 orang sangat setuju bersamaan 13.33%. Majoriti respondan setuju bahawa mereka mempunyai BMI yang ideal.
- Saya tidur secukupnya bagi mengekalkan prestasi
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
0
|
0.00
|
Tidak setuju
|
4
|
13.33
|
Neutral
|
9
|
30.00
|
Setuju
|
12
|
40.00
|
Sangat setuju
|
5
|
16.67
|
Jadual diatas , seramai 12 respondan bersamaan dengan 40.00% setuju bahawa mereka tidur secukupnya bagi mengekalkan prestasi mereka. Manakala 9 orang tidak pasti bersamaan 30.00% dan 5 orang sangat setuju bersamaan 16.67%. Majoriti respondan setuju bahawa mereka tidur secukupnya bagi mengekalkan prestasi mereka.
- Saya tidak mengambil ubat yang dilarang bagi mengekalkan prestasi
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
2
|
6.67
|
Tidak setuju
|
1
|
3.33
|
Neutral
|
2
|
6.67
|
Setuju
|
4
|
13.33
|
Sangat setuju
|
21
|
70.00
|
Jadual diatas , seramai 21 respondan bersamaan dengan 70.00% sangat setuju bahawa mereka tidak mengambil ubat dilarang bagi mengekalkan prestasi mereka. Manakala 2 orang tidak pasti bersamaan 6.67% dan 4 orang setuju bersamaan 13.33%. Majoriti respondan sangat setuju bahawa mereka tidak mengambil ubat dilarang bagi mengekalkan prestasi mereka.
- Saya membuat latihan lebih 3 jam sehari
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
1
|
3.33
|
Tidak setuju
|
8
|
26.67
|
Neutral
|
16
|
53.33
|
Setuju
|
5
|
16.67
|
Sangat setuju
|
0
|
0.00
|
Jadual diatas , seramai 16 respondan bersamaan dengan 53.33% tidak pasti bahawa mereka membuat latihan 3 jam sehari. Manakala 8 orang tidak setuju bersamaan 26.67% dan 5 orang setuju bersamaan 16.67%. Majoriti respondan tidak pasti bahawa mereka membuat latihan lebih 3 jam sehari.
- Saya boleh melakukan latihan sendiri tanpa bimbingan orang lain dengan cara yang betul
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
3
|
10.00
|
Tidak setuju
|
6
|
20.00
|
Neutral
|
9
|
30.00
|
Setuju
|
11
|
36.67
|
Sangat setuju
|
1
|
3.33
|
Jadual diatas , seramai 11 respondan bersamaan dengan 36.67% setuju bahawa mereka boleh melakukan latihan sendiri tanpa bimbingan orang lain dengan cara yang betul. Manakala 9 orang tidak pasti bersamaan 30.00% dan 6 orang tidak setuju bersamaan 20.00%. Majoriti respondan setuju bahawa mereka boleh melakukan latihan sendiri tanpa bimbingan orang lain dengan cara yang betul.
- Masalah Yang Dihadapi Oleh Atlet di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman
Jasmin 2
Dapatan kajian ini membincangkan masalah yang dihadapi oleh atlet bagi menjawab persoalan kajian yang dikemukakan. Tahap penilaian oleh respondan diukur dengan menggunakan skala likert. Konstruk ini menggunakan sepuluh item bagi mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh atlet sekolah. Dapatan dari analisis deskriptif untuk skor jumlah dan peratus yang ditunjukkan dalam jadual dibawah.
Persoalan Kajian : Apakah masalah yang dihadapi oleh atlet sekolah?
- Saya tiada masa melakukan latihan disebabkan kerja sekolah yang banyak
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
0
|
0.00
|
Tidak setuju
|
4
|
13.33
|
Neutral
|
11
|
36.67
|
Setuju
|
11
|
36.67
|
Sangat setuju
|
4
|
13.33
|
Jadual diatas , seramai 11 respondan bersamaan dengan 36.67% setuju bahawa mereka tiada masa untuk melakukan latihan disebabkan kerja sekolah yang banyak. Manakala 11 orang tidak pasti bersamaan 36.67% dan 4 orang sangat setuju bersamaan 13.33%. Majoriti respondan setuju dan tidak pasti bahawa mereka tiada masa melakukan latihan disebabkan kerja sekolah yang banyak
- Saya tidak dapat melakukan latihan disebabkan kemudahan yang tidak mencukupi di sekolah.
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
1
|
3.33
|
Tidak setuju
|
14
|
46.67
|
Neutral
|
7
|
23.33
|
Setuju
|
4
|
13.33
|
Sangat setuju
|
4
|
13.33
|
Jadual diatas , seramai 14 respondan bersamaan dengan 46.67% tidak setuju bahawa mereka tidak dapat melakukan latihan disebabkan kemudahan yang tidak mencukupi di sekolah. Manakala 7 respondan tidak pasti bersamaan 23.33% dan 4 orang sangat setuju bersamaan 13.33%. Majoriti respondan tidak setuju bahawa mereka tidak dapat melakukan latihan disebabkan kemudahan yang tidak mencukupi di sekolah.
- Ibubapa saya tidak memberi galakkan kepada saya untuk bersukan
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
13
|
43.33
|
Tidak setuju
|
8
|
26.67
|
Neutral
|
3
|
10.00
|
Setuju
|
5
|
16.67
|
Sangat setuju
|
1
|
3.33
|
Jadual diatas , seramai 13 respondan bersamaan dengan 43.33% sangat tidak setuju bahawa ibubapa mereka tidak memberi galakkan kepada mereka untuk bersukan. Manakala 8 respondan tidak setuju bersamaan 26.67% dan 5 respondan setuju bersamaan 16.67%. Majoriti respondan sangat tidak setuju bahawa ibubapa mereka tidak memberi galakan kepada mereka untuk bersukan.
7.3.4 Saya kurang mendapat bimbingan daripada jurulatih
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
7
|
23.33
|
Tidak setuju
|
14
|
46.67
|
Neutral
|
4
|
13.33
|
Setuju
|
3
|
10.00
|
Sangat setuju
|
2
|
6.67
|
Jadual diatas , seramai 14 respondan bersamaan dengan 46.67% tidak setuju bahawa mereka kurang mendapat bimbingan daripada jurulatih. Manakala 7 respondan sangat tidak setuju bersamaan 23.33% dan 4 respondan tidak pasti bersamaan 13.33%. Majoriti respondan tidak setuju bahawa mereka kurang mendapat bimbingan daripada jurulatih.
- Saya sering mengalami kecederaan selepas latihan
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
4
|
13.33
|
Tidak setuju
|
9
|
30.00
|
Neutral
|
13
|
43.33
|
Setuju
|
4
|
13.33
|
Sangat setuju
|
0
|
0.00
|
Jadual diatas , seramai 13 respondan bersamaan dengan 43.33% tidak pasti bahawa mereka sering mengalami kecederaan selepas latihan. Manakala 9 respondan tidak setuju bersamaan 30% dan 4 respondan sangat tidak setuju bersamaan 13.33%. Majoriti respondan tidak pasti bahawa mereka sering mengalami kecederaan selepas latihan.
7.3.6 Saya tidak diberi peluang oleh guru/jurulatih untuk memberi pendapat dalam
merangka strategi pasukan.
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
6
|
20.00
|
Tidak setuju
|
13
|
43.33
|
Neutral
|
7
|
23.33
|
Setuju
|
3
|
10.00
|
Sangat setuju
|
1
|
3.33
|
Jadual diatas , seramai 13 respondan bersamaan dengan 43.33% tidak setuju bahawa mereka tidak diberi peluang oleh guru/jurulatih untuk memberi pendapat dalam merangka strategi pasukan. Manakala 7 respondan tidak pasti bersamaan 23.33% dan 6 respondan sangat tidak setuju bersamaan 20.00%. Majoriti respondan tidak setuju bahawa mereka tidak diberi peluang oleh guru/jurulatih untuk memberi pendapat dalam merangka strategi pasukan.
7.3.7 Guru/jurulatih menyediakan latiahn yang tidak sesuai dilakukan oleh saya
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
13
|
43.33
|
Tidak setuju
|
12
|
40.00
|
Neutral
|
5
|
16.67
|
Setuju
|
0
|
0.00
|
Sangat setuju
|
0
|
0.00
|
Jadual diatas , seramai 13 respondan bersamaan dengan 43.33% sangat tidak setuju bahawa guru/jurulatih menyediakan latihan yang tidak sesuai dilakukan oleh saya. Manakala 12 respondan tidak setuju bersamaan 40.00% dan 5 respondan tidak pasti bersamaan 16.67%. Majoriti respondan sangat tidak setuju bahawa guru/jurulatih menyediakan latihan yang tidak sesuai dilakukan oleh mereka.
7.3.8 Ibubapa saya sering menyediakan makanan yang tidak berkhasiat dirumah
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
11
|
36.67
|
Tidak setuju
|
9
|
30.00
|
Neutral
|
3
|
10.00
|
Setuju
|
6
|
20.00
|
Sangat setuju
|
1
|
3.33
|
Jadual diatas , seramai 11 respondan bersamaan dengan 36.67% sangat tidak setuju bahawa ibubapa sering menyediakan makanan yang tidak berkhasiat di rumah. Manakala 9 respondan tidak setuju bersamaan 30.00% dan 6 respondan setuju bersamaan 20.00%. Majoriti respondan sangat tidak setuju bahawa ibubapa sering menyediakan makanan yang tidak berkhasiat di rumah.
7.3.9 Saya malas melakukan latihan jika tidak mendapat dorongan daripada ibubapa
atau guru/jurulatih
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
11
|
36.67
|
Tidak setuju
|
12
|
40.00
|
Neutral
|
4
|
13.33
|
Setuju
|
2
|
6.67
|
Sangat setuju
|
1
|
3.33
|
Jadual diatas , seramai 12 respondan bersamaan dengan 40.00% tidak setuju bahawa mereka malas melakukan latihan jika tidak mendapat dorongan daripada ibubapa atau guru/jurulatih. Manakala 11 respondan sangat tidak setuju bersamaan 36.67% dan 4 respondan tidak pasti bersamaan 13.33%. Majoriti respondan tidak setuju bahawa mereka malas melakukan latihan jika tidak mendapat dorongan daripada ibubapa atau guru/jurulatih.
7.3.10 Emosi saya sering tidak stabil jika kalah dalam permainan
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
9
|
30.00
|
Tidak setuju
|
7
|
23.33
|
Neutral
|
5
|
16.67
|
Setuju
|
8
|
26.67
|
Sangat setuju
|
1
|
3.33
|
Jadual diatas , seramai 9 respondan bersamaan dengan 30.00% sangat tidak setuju bahawa emosi mereka sering tidak stabil jika kalah dalam permainan. Manakala 7 respondan tidak setuju bersamaan 23.33% dan 8 respondan setuju bersamaan 26.67%. Majoriti respondan sangat tidak setuju dan tidak setuju bahawa emosi mereka sering tidak stabil jika kalah dalam permainan.
7.4 Langkah Yang Sesuai Dilakukan Untuk Menambahbaik Pencapaian
Atlet di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2
Dapatan kajian ini membincangkan langkah yang sesuai untuk menambaik pencapaian atlet bagi menjawab persoalan kajian yang dikemukan. Tahap penilaian responden di ukur dengan menggunakan skala Likert. Konstruk ini menggunakan 10 item bagi mengenalpasti langkah yang sesuai dilakukan untuk menambahbaik pencapaian atlet sekolah. Dapatan dari analisis deskriptif untuk skor jumlah dan peratus yang ditunjukkan dalam jadual di bawah.
Persoalan kajian: Apakah langkah yang sesuai untuk menambahbaik pencapaian atlet sekolah?
7.4.1 Pihak sekolah perlu menyediakan kemudahan infrastruktur sukan yang secukupnya
di sekolah
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
0
|
0.00
|
Tidak setuju
|
3
|
10.00
|
Neutral
|
1
|
3.33
|
Setuju
|
9
|
30.00
|
Sangat setuju
|
17
|
56.67
|
Jadual di atas, seramai 17 orang responden bersamaan 56.67% sangat setuju bahawa pihak sekolah perlu menyediakan kemudahan infrastruktur sukan yang secukupnya di sekolah. Manakala seramai 9 orang responden bersamaan 30.00% setuju bahawa pihak sekolah perlu menyediakan kemudahan infrasturktur sukan yang secukupnya di sekolah dan seramai 3 responden bersamaan 10.00% tidak setuju bahawa pihak sekolah perlu menyediakan kemudahan infrastruktur sukan yang secukupnya di sekolah. Majoriti responden sangat setuju bahawa pihak sekolah perlu menyediakan kemudahan infrastruktur sukan yang secukupnya di sekolah.
7.4.2 Pihak sekolah perlu lebih kerap menghantar guru/jurulatih menjalani
kursus kejurulatihan
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
0
|
0.00
|
Setuju
|
0
|
0.00
|
Neutral
|
7
|
23.33
|
Setuju
|
10
|
33.33
|
Sangat setuju
|
13
|
43.33
|
Jadual di atas, seramai 13 orang responden bersamaan 43.33% sangat setuju bahawa pihak sekolah perlu lebih kerap menghantar guru/jurulatih menjalani kursus kejurulatihan. Manakala seramai 10 orang responden bersamaan 33.33% setuju bahawa pihak sekolah perlu lebih kerap menghantar guru/jurulatih menjalani kursus kejurulatihan dan seramai 7 responden bersamaan 23.33% tidak pasti bahawa pihak sekolah perlu lebih kerap menghantar guru/jurulatih menjalani kursus kejurulatihan. Majoriti responden sangat setuju bahawa pihak sekolah perlu lebih kerap menghantar guru/jurulatih menjalani kursus kejurulatihan.
7.4.3 Pihak sekolah perlu meningkatkan sumber kewangan kepada panitia
pendidikan jasmani dan kesihatan di sekolah bagi meningkatkan pembangunan
sukan di sekolah.
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
0
|
0.00
|
Tidak setuju
|
1
|
3.33
|
Neutral
|
6
|
20.00
|
Setuju
|
8
|
26.67
|
Sangat setuju
|
15
|
50.00
|
Jadual di atas, seramai 15 orang responden bersamaan 50.00% sangat setuju bahawa pihak sekolah perlu meningkatkan sumber kewangan kepada panitia pendidikan jasmani dan kesihatan di sekolah bagi meningkatkan pembangunan di sekolah. Manakala seramai 8 orang responden bersamaan 26.67% setuju bahawa pihak sekolah perlu meningkatkan sumber kewangan kepada panitia pendidikan jasmani dan kesihatan bagi meningkan pembangunan sukan di sekolah dan seramai 6 responden bersamaan 20.00% tidak pasti bahawa pihak sekolah perlu meningkatkan sumber kewangan kepada panitia pendidikan jasmani dan kesihatan di sekolah bagi meningkatkan pembangunan sukan di sekolah. Majoriti responden sangat setuju bahawa pihak sekolah perlu meningkatkan sumber kewangan kepada panitia pendidikan jasmani dan kesihatan di sekolah bagi meningkatkan pembangunan sukan di sekolah.
7.4.4 Atlet perlu melakukan latihan sekurang-kurangnya 3 jam sehari bagi
mengekalkan atau meningkatkan prestasi.
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
1
|
3.33
|
Tidak setuju
|
0
|
0.00
|
Neutral
|
8
|
26.67
|
Setuju
|
8
|
26.67
|
Sangat setuju
|
13
|
43.33
|
Jadual di atas, seramai 13 orang responden bersamaan 43.33% sangat setuju bahawa atlet perlu melakukan latihan sekurang-kurangnya 3 jam sehari bagi mengekalkan atau meningkatkan prestasi. Manakala seramai 8 orang responden bersamaan 26.67% setuju bahawa atlet perlu melakukan latihan sekurang-kurangnya 3 jam sehari bagi mengekalkan atau meningkatkan prestasi dan seramai 8 responden bersamaan 26.67% tidak pasti bahawa atlet perlu melakukan latihan sekurang-kurangnya 3 jam sehari bagi mengekalkan atau meningkatkan prestasi. Majoriti responden sangat setuju bahawa atlet perlu melakukan latihan sekurang-kurangnya 3 jam sehari bagi mengekalkan atau meningkatkan prestasi.
7.4.5 Atlet tidak boleh rehat tanpa menjalani latihan melebihi 72 jam kerana
akan mengurangkan tahap prestasi.
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
6
|
20.00
|
Tidak setuju
|
5
|
16.67
|
Neutral
|
12
|
40.00
|
Setuju
|
4
|
13.33
|
Sangat setuju
|
3
|
10.00
|
Jadual di atas, seramai 12 orang responden bersamaan 40.00% tidak pasti bahawa atlet tidak boleh rehat tanpa menjalani latihan melebihi 72 jam kerana akan mengurangkan tahap prestasi. Manakala seramai 6 orang responden bersamaan 20.00% sangat tidak setuju bahawa atlet tidak boleh rehat tanpa melakukan latihan melebihi 72 jam kerana akan mengurangkan tahap prestasi dan seramai 5 responden bersamaan 16.67% tidak setuju bahawa atlet tidak boleh rehat tanpa melakukan latihan melebihi 72 jam kerana akan mengurangkan tahap prestasi. Majoriti responden tidak pasti bahawa atlet tidak boleh rehat tanpa melakukan latihan melebihi 72 jam kerana akan mengurangkan tahap prestasi.
- Pihak sekolah perlu memberi pendedahan kepada pelajar dengan menyertai pertandingan samada diperingkat daerah atau negeri secara lebih kerap.
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
0
|
0.00
|
Tidak setuju
|
1
|
3.33
|
Neutral
|
2
|
6.67
|
Setuju
|
12
|
40.00
|
Sangat setuju
|
15
|
50.00
|
Jadual di atas, seramai 15 orang responden bersamaan 50.00% sangat setuju bahawa pihak sekolah perlu memberi pendedahan kepada pelajar dengan menyertai pertandingan samada diperingkat daerah atau negeri secara lebih kerap. Manakala seramai 12 orang responden bersamaan 40.00% setuju bahawa pihak sekolah perlu memberi pendedahan kepada pelajar dengan menyertai pertandingan samada diperingkat daerah atau negeri secara lebih kerap dan seramai 2 responden bersamaan 6.67% tidak pasti bahawa pihak sekolah perlu memberi pendedahan kepada pelajar dengan menyertai pertandingan samada diperingkat daerah atau negeri secara lebih kerap. Majoriti responden sangat setuju bahawa pihak sekolah perlu memberi pendedahan kepada pelajar dengan menyertai pertandingan samada diperingkat daerah atau negeri secara lebih kerap.
- Pihak kaunseling sekolah perlu memberi pendedahan kepada atlet dari segi motivasi dalaman serta luaran bagi meningkat semangat kesukanan.
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
1
|
3.33
|
Tidak setuju
|
0
|
0.00
|
Neutral
|
4
|
13.33
|
Setuju
|
13
|
43.33
|
Sangat setuju
|
12
|
40.00
|
Jadual di atas, seramai 13 orang responden bersamaan 43.33% setuju bahawa pihak kaunseling sekolah perlu memberi pendedahan kepada atlet dari segi motivasi dalaman serta luaran bagi meningkat semangat kesukanan. Manakala seramai 12 orang responden bersamaan 40.00% sangat setuju dan seramai 4 responden bersamaan 13.33% tidak pasti. Majoriti responden setuju bahawa pihak kaunseling sekolah perlu memberi pendedahan kepada atlet dari segi motivasi dalaman serta luaran bagi meningkat semangat kesukanan.
- Pemakanan yang betul dan seimbang akan membantu mengekalkan atau meningkatkan prestasi atlet.
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
1
|
3.33
|
Tidak setuju
|
0
|
0.00
|
Neutral
|
0
|
0.00
|
Setuju
|
9
|
30.00
|
Sangat setuju
|
20
|
66.67
|
Jadual di atas, seramai 20 orang responden bersamaan 66.67% sangat setuju bahawa pemakanan yang betul dan seimbang akan membantu mengekalkan atau meningkatkan prestasi atlet. Manakala seramai 9 orang responden bersamaan 30.00% setuju dan seorang responden bersamaan 3.33% sangat tidak setuju. Majoriti responden sangat setuju bahawa pemakanan yang betul dan seimbang akan membantu mengekalkan atau meningkatkan prestasi atlet.
- Ibu bapa harus memberi sokongan kepada anak-anak untuk menyertai pertandingan sukan.
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
1
|
3.33
|
Tidak setuju
|
0
|
0.00
|
Neutral
|
0
|
0.00
|
Setuju
|
4
|
13.33
|
Sangat setuju
|
25
|
83.33
|
Jadual di atas, seramai 25 orang responden bersamaan 83.33% sangat setuju ibubapa harus memberi sokongan kepada anak-anak menyertai pertandingan sukan. Manakala seramai 4 orang responden bersamaan 13.33% setuju dan seorang responden bersamaan 3.33% sangat tidak setuju. Majoriti responden sangat setuju bahawa ibubapa harus memberi sokongan kepadan anak-anak untuk menyertai pertandingan sukan.
- Prinsip latihan yan dilakukan perlu beransur maju dan tidak membebankan atlet supaya tidak berlaku kecederaan kepada atlet.
Skala
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sangat tidak setuju
|
1
|
3.33
|
Tidak setuju
|
0
|
0.00
|
Neutral
|
6
|
20.00
|
Setuju
|
8
|
26.67
|
Sangat setuju
|
15
|
50.00
|
Jadual di atas, seramai 15 orang responden bersamaan 50.00% sangat setuju bahawa prinsip latihan yang dilakukan perlu beransur maju dan tidak membebankan atlet supaya tidak berlaku kecederaan kepada atlet. Manakala seramai 8 orang responden bersamaan 26.67% setuju manakala 6 orang responden bersamaan 20.00% tidak pasti. Majoriti responden sangat setuju bahawa bahawa prinsip latihan yang dilakukan perlu beransur maju dan tidak membebankan atlet supaya tidak berlaku kecederaan kepada atlet.
8.0 PERBINCANGAN
8.1 PENGENALAN
Dalam kehidupan dewasa ini, ramai pelajar-pelajar sekolah lupa untuk menjaga prestasi mereka dalam bidang sukan yang mereka telah ceburi. Kementerian Kesihatan Malaysia menyarankan untuk bersukan atau bersenam sekurang-kurangnya 2 kali seminggu dan 20 minit bagi setiap sesi. Oleh kerana kesedaran untuk mengekalkan prestasi dalam sukan tidak dititikberatkan oleh pelajar, kami telah menjalankan suatu kajian terhadap penambahbaikan pencapaian atlet di sekolah. Dalam melakukan kajian terhadap tajuk tersebut di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmine 2, kami telah memberikan borang soal selidik yang mengandungi 30 soalan kepada pelajar-pelajar di sekolah tersebut secara rawak. Kami telah melakukan analisis terhadap data dan mendapati beberapa aspek hasilan intrepretasi data tersebut yang dapat dibincangkan. Daripada 30 borang soal selidik yang telah kami agihkan, kami telah mendapat maklumbalas daripada seramai 20 orang daripada pelajar lelaki dan 10 orang daripada pelajar perempuan. Julat umur pelajar-pelajar yang turut serta dalam menjawab borang soal selidik ini adalah dalam lingkungan 13 hingga 18 tahun.
8.2 HASIL PERBINCANGAN DARI DAPATAN KAJIAN
Pelajar – pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmine 2 sememamngnya satu sekolah yang bermotivasi tinggi. Ini dapat dilihat dari segi penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum dan kurikulum adalah seimbang. Tidak lupa juga penglibatan dalam sukan seperti bola sepak, softball, bola tampar, bola jaring, kabadi, sepak takraw dan acara balapan dan padang. Hasil dapatan dari borang soal selidik menunjukkan tahap prestasi semasa atlet berada dalam tahap yang cemerlang dimana pelajar – pelajar boleh melakukan latihan sendiri tanpa bimbingan orang lain. Selain itu, majoriti pelajar melakukan latihan lebih dari 3 jam sehari untuk mengekalkan prestasi semasa atlet. Hasil pemerhatian kami, pelajar – pelajar tersebut juga mempunyai body mass index yang ideal yang mengambarkan ciri – ciri seorang atlet.
Di samping itu, soalan tentang penyataan masalah dalam mengekalkan prestasi atlet turut dinyatakan dalam borang soal selidik. Dapatan kami menunjukkan pelajar – pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmine 2 tidak menyatakan sebarang masalah yang kritikal menghalang mereka untuk mengekalkan prestasi semasa. Antaranya, pelajar tiada masa melakukan latihnan disebabkan kerja sekolah yang banyak. Dapatan kami juga menunjukkan bahawa pelajar – pelajar tidak bersetuju bahawa mereka tidak dapat melakukan latihan disebabkan kemudahan yang tidak mencukupi disekolah. Data menunjukan respondan tidak bersetuju bahawa emosi mereka tidak stabil jika kalah dalam perlawanan dan tidak mengalami sebarang selepas latihan.
Seterusnya, dapatan kajian berkaitan langkah yang sesuai dilakukan untuk menambahbaik pencapaian atlet. Hasil data yang diperolehi menunjukkan bahawa pelajar bersetuju bahawa pihak sekolah perlu menyediakan kemudahan infrastuktur sukan yang secukupnya dalam sekolah. Hal ini memudahkan atlet untuk melakukan latihan yang dapat meningkatkan prestasi atlet. Seterusnya, pelajar bersetuju langkah yang sesuai dilakukan oleh pihak sekolah menghantar guru atau jurulatih menjalani kursus kejurulatihan. Ini bagi meningkatkan pengetahuan guru dalam mengendalikan latihan untuk meningkatkan prestasi atlet. Atlet perlulah menjaga makanan yang betul dan seimbang akan membantu mengekalkan prestasi atlet. Disamping itu, tidak lupa juga peranan ibu bapa yang sentiasa memberi galakan dan dorongan kepada anak – anak mereka untuk menyertai sukan.
9.0 CADANGAN KAJIAN
Kajian yang telah dijalankan ini memenuhi objektif kajian dan menjawab persoalan kajian dan diaharapkan dapat memberi manfaat kepada pihak-pihak berkenaan . Bahagian ini mengetengahkan beberapa implikasi dan mengutarakan cadangan kepada peljar dan guru .
9.1 Kalangan Pelajar
Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat pelajar yang tidak melakukan latihan disebabkan kemudahan yang tidak mencukupi . Hal ini menunjukkan pihak sekolah tidak menekankan para pelajarnya beriadah ataupun bergiat aktif di dalam sukan . Walaubagaimana pun sebagai pentadbir sekolah , mereka perlu menekankan pendidikan jasmani seiring dengan pendidikan di dalam kelas bagi mewujudkan para pelajar yang berfikiran cerdas .
Cadangan yang pertama adalah pihak sekolah boleh menggunakan kemudahan latihan di tempat lain . Selain daripada latihan pusat yang berada di sekolah sekarang , pihak sekolah juga boleh menggunakan kemudahan sukan di kawasan taman-taman yang berhampiran untuk mempertingkatkan kualiti latihan agar dapat melahirkan atlet-atlet yang bermutu tinggi . Pihak sekolah seharusnya mengetahui tentang kemudahan dan peralatan sukan yang ada dalam kalangan masyarakat serta meminta izin untuk menggunakan kemudahan yang di sediakan .
Seterusnya pihak sekolah dapat menjimatkan kos dengan membina gelanggang serba guna . Sebagai contoh , dengan membina satu gelanggang tertutup , para pelajar boleh menggunakan untuk membuat latihan badminton , bola tampar , sepak takraw dan sebagainya di dalam satu gelanggang . Pembinaan gelanggang baharu untuk setiap sukan sudah semestinya memakan perbelanjaan yang besar , bagi menjimatkan kos yang banyak pihak sekolah boleh membina satu gelanggang yang besar dan banyak kegunaannya . Untuk mengelakkan daripada para pelajar berebut untuk melakukan latihan , pihak sekolah boleh melantik seorang guru bagi menetapkan jadual kegunaan pada setiap hari .
9.2 Kalangan Guru
Berdasarkan dapatan kajian kami dapat simpulkan para pelajar tidak mempunyai minat untuk melakukan latihan di sebabkan cara-cara latihan yang dilakukan oleh guru boleh menyebabkan kecederaan dan teknik-teknik di dalam setiap sukan berbeza dari apa yang mereka lihat pada atlet-atlet professional . Hal ini disebabkan guru-guru yang melatih mereka tidak mempunyai sijil latihan mengajar untuk sukan yang di latih .
Bagi melahirkan atlet yang bermutu tinggi dan berdisiplin , pihak sekolah perlu menghantar setiap guru yang melatih acara sukan di sekolah untuk mengambil sijil kejurulatihan sukan di bawah Majlis Sukan Negara supaya latihan-latihan yang diberikan kepada atlet sesuai dan berkualiti untuk digunakan .
Akhir sekali , jika tiada guru yang mewakilkan diri untuk melatih atlet dan pasukan, pihak sekolah boleh menggunakan inisiatif lain seperti mencari jurulatih luar yang mempunyai sijil yang sah untuk melatih para atlet agar mereka mendapat latihan yang professional dan kualiti dari jurulatih yang telah di pilih .
10.0 KESIMPULAN
Secara kesimpulanya, kajian ini bertujuan untuk mengetahui sejauhmanakah tahap pencapian atlet di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2, Kajang, Selangor. Objektif kajian adalah untuk mengenalpasti tahap prestasi semasa atlet, masalah yang dihadapi oleh atlet dan langkah yang sesuai bagi menambahbaik pencapaian atlet di sekolah. Untuk mencapai objektif kajian, Seramai 30 respondan yang terdiri daripada atlet sekolah dari pelbagai jenis sukan yang diceburi telah dipilih sebagai respondan kajian ini.
Hasil dapatan kajian yang telah kami dapati atlet sekolah menengah Taman Jasmin 2 mempunyai tahap prestasi yang sangat baik. Hal yang demikian, setelah mengumpulkan data daripada respondan didapati atlet sekolah tersebut kerap melakukan aktiviti riadah pada masa lapang, menjaga pemakanan bagi mengekalkan prestasi dan mempunyai prestasi yang baik pada ketika ini. Dari analisis data yang diperolehi didapati majoriti pelajar di sekolah tersebut menyertai lebih dari satu sukan serta mahir dalam sesuatu sukan yang diceburi. Atlet sekolah menengah Taman Jasmin 2 mempunyai BMI yang ideal sebagai seorang atlet dalam bidang sukan dan menjaga waktu tidur yang secukupnya bagi mengekalkan prestasi mereka. Mereka juga tidak mengambil bahan terlarang bagi meningkatkan prestasi. Hasil data yang diperolehi didapati atlet sekolah tersebut melakukan latihan kurang dari 3 jam dan boleh melakukan latihan sendiri tanpa bimbingan orang lain dengan cara yang betul kerana sudah mempunyai pengetahuan sedia ada.
Berdasarkan objektif seterusnya berkaitan mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh atlet sekolah didapati bahawa atlet sekolah tersebut tidak dapat melakukan latihan kerana kerja sekolah yang banyak. Hasil dapatan menunjukkan mereka tidak mempunyai masalah untuk melakukan latihan disebabkan kemudahan yang tidak mencukupi di sekolah dan majority ibubapa mereka memberi galakkan untuk menceburi bidang sukan. Selain itu, majoriti respondan telah mendapat bimbingan daripada jurulatih dalam sukan yang diceburi dan tidak menghadapi masalah kecederaan selepas latihan dijalankan. Hasil data yang dikumpulkan menunjukkan bahawa mereka sering diberi peluang oleh guru/jurulatih untuk memberi pendapat dalam merangka strategi pasukan. Hal ini bertujuan memberi kelonggaran kepada atlet untuk memberikan idea atau pandangan. Guru sekolah tersebut memyediakan latihan yang sesuai kepada atlet mengikut jenis sukan dan mereka melakukan latihan walaupun tidak mendapat dorongan daripada guru, ibubapa atau jurulatih.
Langkah yang sesuai dilakukan untuk menambahbaik pencapaian sukan di sekolah menengah Taman Jasmin 2 adalah pihak sekolah perlu menyediakan kemudahan infrastruktur sukan yang secukupnya di sekolah dan pihak sekolah perlu lebih kerap menghantar guru/jurulatih menjalani kursus kejurulatihan bagi melatih atlet dengan cara yang lebih berkesan dan mudah. Di samping itu, pihak sekolah perlu meningkatkan sumber kewangan kepada panitia pendidikan jasmani dan kesihatan di sekolah bagi meningkatkan pembangunan sukan di sekolah bertujuan untuk memudahkan latihan kepada atlet sekolah dan atlet perlu melakukan latihan sekurang-kurangnya 3 jam sehari bagi mengekalkan atau meningkatkan prestasi serta bersetuju bahawa atlet tidak boleh rehat tanpa menjalani latihan melebihi 72 jam kerana akan mengurangkan tahap prestasi. Hasil dapatan terhadap respondan, mereka bersetuju bahawa langkah bagi pihak sekolah perlu memberi pendedahan kepada pelajar dengan menyertai pertandingan samada diperingkat daerah atau negeri secara lebih kerap dapat meningkatkan pencapaian atlet terutamanya atlet sekolah. Malah, pihak kaunseling sekolah juga perlu memberi pendedahan kepada atlet dari segi motivasi dalaman serta luaran bagi meningkat semangat kesukanan dan pemakanan yang betul dan seimbang akan membantu mengekalkan atau meningkatkan prestasi atlet. Langkah seterusnya adalah ibu bapa harus memberi sokongan kepada anak-anak untuk menyertai pertandingan sukan dan prinsip latihan yang dilakukan perlu beransur maju dan tidak membebankan atlet supaya tidak berlaku kecederaan kepada atlet.
Sukan merupakan satu bidang yang mampu menaik nama negara ke persada dunia, oleh itu usaha melahirkan atlet bermula dari peringkat akar umbi terutamanya pada pelajar sekolah dengan mengambil langkah bagi meningkatkan pencapaian atlet disekolah dan masalah atlet perlu diselesaikan sama ada peribadi, sekolah, ibu bapa dan kemudahan. Semua aspek perlu memainkan peranan seperti sekolah, ibubapa, disiplin individu, kemudahan bagi meningkatkan dan melahirkan atlet bertaraf antarabangsa.
11.0 RUJUKAN
Bompa, T. O. (1999). Periodization Training For Sport. (Champaign, Ed.). illinois: Human Kinetics.
Din, A., & Miting, D. (2016). Pengaruh Gaya Kepimpinan Jurulatih terhadap Kepuasan Atlet di Sekolah Sukan Malaysia. ATIKAN.
Gapor, A. (2007). Kejurulatihan dan Sains Sukan. Kuala Lumpr: Utusan Publication & Distributions.
Jani, J., & Tompang, K. (2002). Pengurusan Pembelajaran Pelajar Atlit Di Sekolah Sukan Terhadap Pencapaian Akademik: satu Cadangan.
Krishanan, G., Nor, M., & Anizu, M. (2004). Perbandingan Dua Program Latihan Terhadap Pencapaian atlit Perempuan Bagi Acara Lari 1500m.
NGANG, T., & HONG, C. (2009). KEKERAPAN PELAKSANAAN GAYA KEPEMIMPINAN GURU PENOLONG KANAN KOKURIKULUM DENGAN PENCAPAIAN PASUKAN OLAHRAGA SEKOLAH. Sains Humanika.
Rengasamy, S., Wee, A., & Ali, S. (2013). GAYA KEPIMPINAN JURULATIH YANG DIMINATI ATLET-ATLET SEKOLAH MENENGAH DI MALAYSIA BERASASKAN JANTINA DAN BANGSA. Jurnal Kurikulum Dan Pengajaran.
Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Jasmin 2 - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas. (n.d.).
Syah, M. N. A. (2016). Pelaksanaan pengurusan kokurikulum di sekolah menengah harian/Noor Azzam Syah.
Zailan, S., & Omar, A. (2002). Perbandingan Tahap Pencapaian Akademik Antara Atlit Dengan Bukan Atlit Sekolah Menengah Kebangsaan Ungku Aziz, Sabak Bernam, Selangor.
Zainuddin, A. (2004). Kesan fasiliti sekolah ke atas pencapaian akademik dan sukan bagi pelajar sekolah menengah daerah Perak tengah.
12.0 LAMPIRAN
BAHAGIAN A: DEMOGRAFI RESPONDEN
Arahan: Sila tandakan (√) pada ruang yang disediakan
Jantina: ( ) Lelaki
( ) Perempuan
Kaum: ( ) Melayu
( ) Cina
( ) India
Umur: ( ) 13 Tahun ( ) 16 Tahun
( ) 14 Tahun ( ) 17 Tahun
( ) 15 Tahun ( ) 18 Tahun
Sukan yang di ceburi: ( ) Bola Sepak
( ) Bola Tampar
( ) Badminton
( ) Hoki
( ) Lain-lain: Nyatakan: .....................
BAHAGIAN B: TAHAP PRESTASI SEMASA ATLET
Bahagian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap prestasi semasa atlet
Arahan: Sila bulatkan berdasarkan skala berikut
1= Sangat Tidak Setuju (STS)
2= Tidak Setuju (TS)
3= Neutral (N)
4= Setuju (S)
5= Sangat Setuju (SS)
Item
|
Perkara
|
STS
|
TS
|
N
|
S
|
SS
|
B1
|
Saya kerap melakukan aktiviti riadah pada masa lapang
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
B2
|
Saya menjaga pemakanan bagi mengekalkan prestasi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
B3
|
Saya merupakan seorang pelajar yang mempunyai pretasi yang terbaik
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
B4
|
Saya menyertai lebih daripada satu sukan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
B5
|
Saya mahir dalam sukan yang diceburi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
B6
|
Saya mempunyai Body Mass Index (BMI) yang ideal
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
B7
|
Saya tidur secukupnya bagi mengekalkan pretasi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
B8
|
Saya tidak mengambil ubat yang dilarang bagi mengekalkan prestasi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
B9
|
Saya membuat latihan lebih 3 jam sehari
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
B10
|
Saya boleh melakukan latihan sendiri tanpa bimbimgan orang lain dengan cara yang betul
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
BAHAGIAN C: MASALAH YANG DIHADAPI OLEH ATLET
Bahagian ini bertujuan untuk mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh atlet
Arahan: Sila bulatkan berdasarkan skala berikut
1= Sangat Tidak Setuju (STS)
2= Tidak Setuju (TS)
3= Neutral (N)
4= Setuju (S)
5= Sangat Setuju (SS)
Item
|
Perkara
|
STS
|
TS
|
N
|
S
|
SS
|
C1
|
Saya tiada masa melakukan latihan disebabkan kerja sekolah yang banyak
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
C2
|
Saya tidak dapat melakukan latihan sebabkan kemudahan yang tidak mencukupi di sekolah
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
C3
|
Ibubapa saya tidak memberi galakan kepada saya untuk bersukan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
C4
|
Saya kurang mendapat bimbingan daripada jurulatih
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
C5
|
Saya sering mengalami kecederaan selepas latihan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
C6
|
Saya tidak diberi peluang oleh guru/jurulatih untuk memberi pendapat dalam merangka strategi pasukan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
C7
|
Guru/jurulatih menyediakan latihan yang tidak sesuai dilakukan oleh saya
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
C8
|
Ibubapa saya sering menyediakan makanan yang tidak berkhasiat di rumah
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
C9
|
Saya malas melakukan latihan jika tidak mendapat dorongan daripada ibubapa atau guru/jurulatih
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
C10
|
Emosi saya sering tidak stabil jika kalah dalam permainan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
BAHAGIAN D: LANGKAH YANG SESUAI DILAKUKAN UNTUK MENAMBAHBAIK PENCAPAIAN ATLET
Bahagian ini bertujuan untuk mengkaji langkah yang sesuai dilakukan untuk menambahbaik pencapaian atlet
Arahan: Sila bulatkan berdasarkan skala berikut
1= Sangat Tidak Setuju (STS)
2= Tidak Setuju (TS)
3= Neutral (N)
Item
|
Perkara
|
STS
|
TS
|
N
|
S
|
SS
|
D1
|
Pihak sekolah perlu menyediakan kemudahan infrastuktur sukan yang secukupnya di sekolah
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
D2
|
Pihak sekolah perlu lebih kerap menghantar guru/jurulatih menjalani kursus kejurulatihan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
D3
|
Pihak sekolah perlu meningkatkan sumber kewangan kepada panitia pendidikan jasmani dan kesihatan di sekolah bagi meningkatkan pembangunan sukan di sekolah
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
D4
|
Atlet perlu melakukan latihan sekurang-kurangnya 3 jam sehari bagi mengekalkan atau meningkatkan prestasi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
D5
|
Atlet tidak boleh rehat tanpa menjalani latihan melebihi 72 jam kerana akan mengurangkan tahap prestasi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
D6
|
Pihak sekolah perlu memberi pendedahan kepada pelajar dengan menyertai pertandingan samada diperingkat daerah atau negeri secara lebih kerap
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
D7
|
Pihak kaunseling sekolah perlu memberi pendedahan kepada atlet dari segi motivasi dalaman serta luaran bagi meningkat semangat kesukanan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
D8
|
Pemakanan yang betul dan seimbang akan membantu mengekalkan atau meningkatkan prestasi atlet
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
D9
|
Ibubapa harus memberi sokongan kepada anak-anak untuk menyertai pertandingan sukan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
D10
|
Prinsip latihan yang dilakukan perlu beransur maju dan tidak membebankan atlet supaya tidak berlaku kecederaan kepada atlet
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
No comments:
Post a Comment